Oppsummering 2024 – planer 2025

Informasjon/oppsummering fra styret for 2024

Det har i 2024 blitt avholdt sju styremøter. Møtene har vært en blanding av fysiske og elektroniske på Teams. Vi hadde pr. 31.12.2024 1016 tilknytninger, hvorav 91+17 fra Kjøvangen.

I hele nettet har vi konkurranse fra store, nasjonale fiberaktører, og den konkurransen vil bare bli større fremover. Antall bredbåndskunder har økt gjennom 2024, noe som er veldig positivt! Tendensen er synkende på tradisjonell tv-tjeneste, noe som følger den generelle markedsutviklingen.

Mens andre aktører øker prisene har vi holdt våre på samme nivå, selv om kostnadene våre også har økt. Vi har greid det fordi antall bredbåndsabonnenter har økt og vi kan justere på hvilke prosjekter vi iverkesetter. Fra 1.1.25 har vi justert noe ned på antall kanaler i grunnpakken.

De viktigste forbedringene og investeringen som er gjennomført i 2024 er:

  • Byttet parabol for hovedmottaket og montert varmefolie på den.
  • Klargjøring av rørene i Ringveien.
  • Sveiset fiber og klargjort for node 6 (Øståsen/Glimmerveien)
  • Nye fibersplittere og justering på node 10 (sentrum)
  • Byttet alle fibersendere og splittere i hovedsentralen (til nodene).
  • Nytt fiberskap ved Dueveien
  • Koblet inn ny hovedkabel i Strandgata.
  • Ombygging av nettet til og i Sponkroken. Ny kabel og trekkerør. Klargjort for videre trekking av rør mot Hestestien.
  • Trukket fiberkabel til Elveveien 6 og montert fordeling-
  • Byttet forsterkere: Blåmeisveien, Bringebærlia, Hegreveien, Sagbruksveien, Tømmeråsen, Blåmeisveien D2, Hubrosvingen

Planlagt/gjenstående:

  • Følge med på nybygging og evt nye boligområder. Bl a ombygging ved Hestestien, Gamle Sonsvei, Saltbuveien, Øra m fl.
  • Vurdere fiberutbygging i nærliggende områder hvor vi har fiber-tilgang (f eks Kolåsveien/Labobakken, Løkkeveien, Brevik (flere steder), Ringveien, områder på Øståsen, Skoglundkollen (?), Havnegata)
  • Fornying av kundestyringssystemer og dokumentasjonssystem
  • Klargjøre for fiber/rør. Flere aktuelle steder.
  • Ny mast og utvide hovedsentral/bygg på Deør.
  • Avtale med andre partnere for å kunne levere tjenester på andres nett, f eks Telenor fiber.

Listen er ikke uttømmende eller prioritert

Generelt sett er det svært få driftsavbrudd i nettet og stabiliteten er god. Når noe feiler hos enkelte kunder, er erfaringen at det som regel gjelder interne saker – som trådløst nettverk inne i huset eller feil med kabel mellom vegguttak og utstyr. Vi hadde et omfattende utfall av bredbånd den 15. september. Årsaken var et fiberbrudd ved Kolbotn og kabeleier (Telia) brukte lang tid på å få tilgang og reparere skaden. Alt bredbånd var nede for våre kunder i to dager. Det tok dessverre tid å få opp en reservelinje da det flere ganger var lovnader om feilretting. Andre utfall har skjedd i mindre deler av nettet vårt, men disse har blitt løst på kort tid av vårt vaktmannskap. For å løse noen gjentakende, kortere utfall i området Sponkroken – Hollandveien, har vi lagt om og lagt ny hovedkabel i Sagbruksveien – Sponkroken.

Antall bredbåndsabonnenter har økt noe, noe vi er svært godt fornøyd med! Antallet økte med ca 2%. Konkurransen i området på disse tjenestene er stor (og vil bare bli større), og vi er glade for at våre abonnenter, som også er våre medlemmer/eiere, setter pris på vår lokale tilstedeværelse og service, og at man ønsker å beholde lokale aktører og et lokalt næringsliv. Av samme grunn kjøper vi også alle de tjenestene vi kan lokalt.

Styret anser økonomien som stabil og god. Forutsetningene for fortsatt drift er gode.

Son, 20.03.2025

Stein Roger Jørgensen (styreleder)
Henning Fleisje Andreassen (daglig leder)