SOONVision SOONVision SOONVision
  • TV
  • Bredbånd
  • Support
  • Bestilling
  • Alarm og smarthus
  • Personvern
SOONVision SOONVision
  • TV
  • Bredbånd
  • Support
  • Bestilling
  • Alarm og smarthus
  • Personvern

SUPPORT

Kontakt oss ved feil på nettet eller kabel-TV
Åpningstider for vakttelefonen – 648 08 456 (for å melde om kritiske feil) er hverdager kl. 09-21 og helg/helligdager kl. 12-18.

Andre spørsmål, support, brukerstøtte og bestillinger besvares på telefon 648 08 456 på hverdager kl. 0900 – 1500 eller på e-post kabel-tv@soon.no.

SPØRSMÅL OG SVAR

Hva gjør jeg dersom jeg har feil på TV-signalet?

1. Sjekk din egen apparatkabel (antenneledning). Sjekk at den sitter godt i kontaktene (både i veggen og i dekoderen eller TV’en). Forsøk evt. med en annen apparatkabel. Fjern evt galvanisk skille eller signalsplitter dersom du har det.
2. Sjekk helst alle antenneuttak hvis du har flere.
3. Hør med naboen om de har samme problem. Er det flere som har samme problem er det sannsynligvis en større feil.
4. Ring vakttelefonen – tlf. 648 08 456 og informer om problemet.

Hvordan søker man kanaler direkte på tv?

Det er vanskelig å gi en eksakt oppskrift på det i og med at menyene på tv-ene varierer fra tv-modell til tv-modell. Sjekk bruksanvisningen til din tv for å finne ut hvor du søker etter digitale tv-signaler (DVB-C).
Det er dog noen innstillinger man må gjøre på de fleste tv-modeller, og de vanligste er (en eller flere):
– For å starte et søk må man velge TV som kildeinngang (ikke HDMI1, HDMI2 e.l.)
– Gå til menyen for kanalsøk (ofte under innstillinger)
– Velg kabel/DVB-C (ikke antenne)
– Søk etter digitale kanaler (analoge finnes ikke lenger). Søk etter alle (også krypterte)
– Hvis spørsmål om leverandør: velg andre/annen

NB! For Samsung tv-er må man i startinnstillingene sette land = Finland (ikke Norge). Husk å la språkene stå på norsk. På nyere Samsung tv-er må man fabrikkresette tv-en dersom landet ikke ble satt opp med Finland i førstegangsinstallasjonen.

Hva er CAM-kortleser?

CAM-kortleser kan brukes dersom du har en IDTV (TV med innebygget DVB-C dekoder). Alle nye flatskjermer har det. Da slipper du en ekstern dekoderboks og kan benytte samme fjernkontroll som på tv. Samtidig har hver TV-produsent/TV-modell hver sine grensesnitt og måter å søke inn og behandle kanaler og menyer.

Kortleser (CAM) med kort kan erstatte HD dekoder og i noen tilfeller også HD PVR-dekoder.

Jeg skal kjøpe ny tv, hvilken tv bør jeg velge? Bør butikken stille den inn for meg?

Man har forskjellige preferanser når man skal velge tv. Hvis du f eks googler «hvordan velge tv» så får du opp flere sider som kan hjelpe deg.

Vår erfaring er at man i dag kan få gode tv-er fra mange produsenter for en forholdsvis rimelig pris.

Samsung er den produsenten som erfaringsmessig er mest problematisk å ha med å gjøre. Kvaliteten på tv-ene er god, men oppsett og søking av kanaler er det som man oftest har problemer med. Har man først fått tv-en innstilt og søkt inn riktig, fungerer det bra!
Hvis du velger å la butikken stille inn og kalibrere tv-en, MÅ du gi beskjed om at de må sette land til Finland og alle språk til norsk (NB – gjelder Samsung).

Er det nødvendig å la butikken tilpasse og kalibrere tv-en du kjøper?
– NEI, det er ikke nødvendig å bruke penger på det!
Les mer her: link dinside.no
Spesielt når det gjelder Samsung, har vi i mange tilfeller sett at butikken har satt opp tv-en feil, slik at man ikke får søkt inn tv-kanalene når man kommer hjem. Eneste mulighet for å rette opp er å fabrikkresette tv-en, og da blir alle andre innstillinger butikken har gjort nullstilt.

Trenger du hjelp til å søke inn kanaler og få tv-en til å fungere når du har fått den hjem, tar vi 400 kr pr påbegynt time for det.

Feil med bredbåndet/Internett


Sjekk først at signalkabelen inn til modemet ikke er løs (skru til både til vegguttaket og inn i modemet)

Mange feil løses ved å resette modemet – bruk reset-knappen. Resetknappen finnes som regel på baksiden av modemet inne i et lite hull. Bruk en kulepennspiss, binders e.l., trykk inn og hold knappen inne et sekund og slipp. Da ser man at lysene i modemet slukker, deretter begynner å blinke før de lyser fast igjen.
Hvis lyset/lysene for US/DS lyser fast, så skal modemet ha nettforbindelse, hvis det blir stående å blinke så må man ta kontakt med oss

Erfaring tilsier at de aller fleste feilsituasjoner – problemer med hastighet, ustabilitet osv – henger sammen med trådløs tilkobling. Sjekk alltid linjen med kablet forbindelse (nettverkskabel) mellom modem og f eks pc.

Det ligger veldig gode beskrivelser og gode tips på www.wifisentralen.no.
Vi bidrar også gjerne med hjelp og tips til feilsøk o.l. Ta kontakt med oss på telefon 648 08 456 på hverdager kl. 09-15.

Alle som leverer hovedfiberlinjer har avsatt bestemte tidspunkt hvor de kan utføre vedlikehold. Vår leverandør har slike generelle vedlikeholdsvinduer på mandager kl. 00-06. Arbeid som utføres innenfor dette tidspunktet (som betyr nedetid for oss og for våre kunder) får vi ikke varsler om. Hvis nettet blir borte rett etter midnatt natt til mandag så kan man anta at det skyldes vedlikehold hos vår leverandør. Som regel går det lang tid mellom hver gang de trenger å gjøre vedlikehold, men det KAN også skje at et større vedlikehold må utføres flere mandager på rad.

Hvordan setter jeg opp min @soon e-postadresse på PC, iPad osv?

Logg inn på webmail.soon.no med brukernavn (e-postadresse) og passord. Trykk på Configure Mail Client. Der vil du finne de opplysningene du trenger.

Jeg mottar e-post, men får ikke sendt. Hva gjør jeg?

Du må sannsynligvis endre i oppsettet ditt for e-post. Du skal benytte den inngående og utgående serveren som din epost-leverandør har definert (hvis du ikke vet, søk på hjemmesidene til, eller ta kontakt med, din epost-leverandør). Hvis du har e-postadresse @soon.no skal både inngående og utgående server være mail.soon.no.

Jeg mottar ingen e-post. Hva kan være feil?

Innboksen eller lagringsplassen din på serveren kan være full. For å slette mailer, logg deg direkte inn på serveren på webmail.soon.no.

Logg deg på med ditt brukernavn (epost-adresse) og passord

Velg en epost-leser (trykk på Roundcube).

Da får du opp alle epostene dine som ligger lagret på serveren. Husk også at det kan være meldinger i Sendte elementer, Slettede elementer og eventuelle kataloger som er opprettet.

Merk de meldingene du vil slette og trykk på slett/delete. Da flyttes meldingen fra Innboks til Trash.

Åpne mappen Trash og slett/delete en gang til for å få fjernet den helt.

Vedtekter og vilkår


Våre vedtekter

Generelle vilkår

Angreskjema (ved fjernsalg)

Skjema for eierskifte og navneendring

Generell oppsigelsestid: 3 måneder

Oppsigelse - retur av utstyr

Standard oppsigelsestid er 3 måneder.
Dersom ikke annet er avtalt må vårt utstyr leveres tilbake til oss snarest mulig og senest innen oppsigelsestiden. Utstyr som ikke leveres tilbake komplett og i god stand vil bli fakturert et erstatningskrav. Utstyr leveres sammen med utfylt returskjema.
Vårt utstyr er følgende:
– Alle typer bredbåndsmodem (inkl. strømkabel og datakabel)
– Ved fiberinstallasjon: Mikronode/ONT/hjemmesentral (der hvor fiberen kommer inn i huset – NB: må ikke demonteres før det er gitt klarsignal for det).
– Alle programkort/smartkort som sitter i dekodere og kortlesere
– Alle dekodere og kortlesere/cam (inkl. fjernkontroll, strømledning og HDMI-kabel)
– Evt annet utleid utstyr

Her finner du returskjema.

Hele oppsigelsesperioden blir vanligvis fakturert på første faktura etter at oppsigelsen er registrert.

GÅ TIL DRIFTSMELDINGER

Kontaktinformasjon

Vakttelefon: 648 08 456
E-postadresse: kabel-tv@soon.no

Kontaktskjema

    Navn (obligatorisk)

    Adresse (obligatorisk)

    Telefonnr

    E-post (obligatorisk)

    Emne

    Melding

    Nyttig informasjon

    • Personer i SOONVision
    • Om SOONVision
    • Kontorlokaler
    • Kontakt oss

    Snarveier

    • Innlogging – webmail
    • Driftsmeldinger
    • Bestilling
    • Support

    Våre tjenester

    • Bredbånd
    • TV
    © SOON Vision TV- og bredbånd i Son alle rettigheter forbeholdes | Driftes i samarbeid med Stedet for gode og brukervennlige hjemmesider i Son