Vilkår

GENERELLE VILKÅR FOR BREDBÅNDSABONNEMENT FRA SOON VISION

Dersom avtalen er inngått ved fjernsalg eller utenfor fast utsalgssted gjelder lov om angrerett. Dersom kunden etter å ha benyttet seg av rett til å ta tjenestene i bruk før utløpet av angrefristen, benytter angreretten, må kunden dekke SVs faktiske utgifter knyttet til påbegynnelse av tjenesten samt eventuelle medgåtte materialer og installasjon av tjenesten. Utlevert utstyr skal senest innen 14 dager leveres tilbake i original emballasje. Kunden må selv bære evt direkte kostnader forbundet med retur av varene.

Vilkår 19063

1. ANVENDELSESOMRÅDE

Abonnementsvilkårene regulerer forholdet mellom Soon Vision SA (senere benevnt ”SV”) og kunder (”Kunden”).

I tillegg til disse abonnementsvilkårene gjelder også de til enhver tid gjeldende prislister, betalingsvilkår og andre anvisninger for bruken av tjenesten. Disse finnes også på vår nettside, www.soonvision.no.

2. TJENESTEN

Tjenesten omfatter tilgang til Internett via en fast oppkoblet aksessforbindelse. Tjenesten og tilgjengeligheten i nettet skal være i samsvar med norsk lov- og forskriftsverk og alminnelig aksepterte standarder.

Oppgitte hastigheter er ikke garanterte linjehastigheter.

Kunden vil få overlevert og rett til å disponere et modem eller ONT/hjemmesentral. Dette tilhører SV, og skal returneres til SV ved abonnementsavtalens opphør. Det samme gjelder eventuelt annet utleid/utlånt utstyr. Abonnementet løper til utstyret er tilbakelevert. Kombimodem (modemruter) og ONT har egen leiepris.

Tjenesten kan kun benyttes av Kunden personlig og av medlemmer av Kundens husstand.

3. OPPETID OG TJENESTEAVBRUDD

Ved nødvendig opphold i tjenesten på grunn av feilretting, oppgradering av utstyr eller annet, bør Kunden varsles på forhånd, via f eks hjemmeside, e-post e l hvis mulig. Ved tjenesteavbrudd plikter Kunden så raskt som mulig å gjøre SV oppmerksom på avbruddet. SV skal til enhver tid bestrebe å detektere slike feil eller avbrudd både manuelt og automatisk.

Feil og mangler meldes til SV på vakttelefon 64808456 innenfor servicetidene. Servicetiden er p.t. mellom kl. 09-21 hverdag, 12-18 helg. I perioden kl. 15-21, samt helg, kan det kun meldes om kritiske feil. Feil og mangler kan også sendes inn på mail. Ved evt senere endring i servicetider, er det servicetider oppgitt på hjemmesidene som er gyldige.

4. BETALING

Kunden betaler for de tjenester Kunden velger å benytte seg av etter den til enhver tid gjeldende prisliste fra SV. Priser kan endres med en måneds varsel.

Faste avgifter faktureres forskuddsvis. Dersom fakturaen ikke er betalt ved forfallsdato, kan det kreves purregebyr. Ved forsinket betaling kan Kunden belastes morarente etter lov om rente ved forsinket betaling av 17. Desember 1976 nr. 100.

Om faktura etter varsel ikke er betalt innen fristen som er påført, kan SV midlertidig stenge Kundens tilgang til bruk av tjenesten. Kunden vil bli belastet en gjenåpningsavgift.

5. KUNDENS FORPLIKTELSER

Kunden forplikter seg til å gjøre seg kjent med og overholde de til enhver tid gjeldende abonnementsbetingelser fra SV, samt andre regler og påbud gitt fra SV i forbindelse med bruk av tjenesten.

Kunden er selv ansvarlig for den informasjon Kunden utnytter, formidler eller sprer ved hjelp av tjenesten. Kunden forplikter seg til ikke selv å benytte eller la andre benytte sin Internett-aksess eller andre bredbåndstjenester fra SV i strid med norsk lov- og forskriftsverk.

Kunden har plikt til ikke å forsere elektroniske sperrer eller koder eller på annen måte skaffe seg uberettiget tilgang til tjenesten eller andre tjenester eller systemer. Kunden må ikke manipulere eller skaffe seg uberettiget tilgang til innhold i systemer eller filer som ikke er ment for abonnenten. Det er ikke tillatt med masseutsendelse av reklame, e-post eller annet, eller til å bruke nettet til å spre kjedebrev m.v. Kunden må ikke bruke nettet til spredning av datavirus, opphavsrettslig beskyttet materiale eller beskyldninger som av tredjeperson kan oppfattes som krenkende, herunder rasisme og pornografi.

Tjenester som lastes ned fra SV sitt lokalnett er opphavsrettslig beskyttet, og må ikke selges, kopieres, overføres eller på annen måte stilles til disposisjon for tredjepart.

Kunden kan ikke videreselge/leie ut kapasitet på sitt abonnement, etablere nettverk utenfor egen husstand eller sette opp interne nettverk/servere for kommersielle aktiviteter uten særskilt, skriftlig avtale med SV.

Kunden kan ikke drive næringsvirksomhet på abonnementet for private kunder.

Adresseendringer og andre endringer av betydning for kundeforholdet må meddeles SV snarest mulig.

6. ERSTATNING OG ANSVARSBEGRENSNINGER

SV erstatter Kundens nødvendige og dokumenterte direkte tap som følge av SV sitt mislighold av vilkårene i abonnementsavtalen, forutsatt at tapet skyldes uaktsomhet fra SV sin side. Erstatningsansvaret for direkte tap er uansett begrenset oppad til maksimalt NOK 1.000,- for hvert skadetilfelle. Avbrudd i tjenesten som skyldes strømbrudd, vedlikehold, service, overgraving av kabel o l kan ikke kreves dekket. SV er under enhver omstendighet ikke pliktig til å erstatte tap som regnes som indirekte tap etter kjøpslovens § 67 annet ledd.

SV er ikke ansvarlig for informasjon som passerer gjennom tjenesten, og har ikke ansvar for Kundens bruk eller misbruk av tjenesten. SV har ikke ansvar for tap som skyldes manglende tilgjengelighet eller innholdet av informasjon som finnes i tjenesten eller forsinkelser, skade, feilsendte eller ikke leverte data i forbindelse med tjenesten. SV har ikke ansvar for tap som følge av at tredjeparter bevisst eller ubevisst skaffer seg adgang til, forstyrrer eller forvrenger data eller informasjon.

Ingen av partene er ansvarlig for mislighold som skyldes forhold som etter vanlige regler anses som force majeure.

SV har intet ansvar for feil på utstyr eid eller leid/lånt av kunden (f eks ONT/hjemmesentral, husforsterker, modem, ruter, etc) etter f eks lynnedslag, feil i strømnettet o.a. Defekt utstyr som følge av feil bruk (herunder f eks lynnedslag) må erstattes av kunde.

7. OVERDRAGELSE

Kunden kan overdra abonnementet eller noen del av det til ny eier av boligen etter skriftlig samtykke fra SV. Ny eier må da betale til SV gjeldende registreringsavgift (overdragelse til ny eier) etter overtagelse av modem og tilhørende utstyr.

8. VARIGHET, OPPSIGELSE OG ENDRING

Ved oppsigelse av abonnementsavtalen må kunden gi skriftlig beskjed.

Oppsigelsestiden er 3 måneder, med krav om tilbakelevering av utstyr utlånt av SV, dersom ikke overdragelse til ny eier er foretatt etter avtale med SV. Abonnementetsavgiftene løper til utlånt utstyr leveres tilbake eller til erstatning er betalt. Abonnementsavgiften må betales i oppsigelsesperioden. Tilknytningsavgifter refunderes ikke.

Dersom det er bindingstid på abonnementet, kan ikke abonnementet sies opp i bindingstiden. Eventuelt beregnes det et utkjøpsgebyr.

9. KUNDENS MISLIGHOLD OG STENGNING AV ABONNEMENT

Ved Kundens mislighold av betingelsene som følger av Abonnementsavtalen eller av norsk lov- og forskriftsverk, kan SV utestenge kunden fra tjenesten. Opphevelse av stenging medfører gjenåpningsavgift. Kunden er ansvarlig for betaling av tjenesten selv om tjenesten er stengt.

10. ENDRING AV ABONNEMENTSVILKÅR

SV har rett til å foreta endringer i priser og abonnementsbetingelser. Kunden skal informeres om endringene f eks via hjemmesidene eller via e-post. Endringer kan tidligst tre i kraft 30 dager etter at endringer er meddelt Kunden. Ved vesentlige endringer til ugunst for Kunden, kan Kunden heve avtalen med umiddelbar virkning ved skriftlig melding til SV.

12. TVISTER

Eventuelle tvister som måtte springe ut av Abonnementsavtalen kan bringes inn for de ordinære domstoler til avgjørelse. Verneting er Follo tingrett.

GENERELLE VILKÅR FOR LEIE AV DEKODER/KORTLESER OG PROGRAMKORT FRA SOON VISION

Dekoderen/kortleseren og tilhørende utstyr er leverandørens eiendom og skal behandles med varsomhet. Original emballasje og medfølgende utstyr/ledninger skal tas vare på av kunden. Ved leie dekkes evt reparasjoner osv. Leverandør har IKKE ansvar for, og dekker ikke, feil eller ødeleggelser som skyldes uforsiktig bruk, forhold som skyldes feil i strømnettet, lynnedslag eller lignende. Slike reparasjoner eller erstatninger (uforsiktig bruk, for eksempel manglende uttak av kontakt/antenne ved tordenvær) må dekkes av abonnenten.

Det presiseres at også programkortet som sitter i dekoderen og/eller kortleseren er leverandørens eiendom. Kortet skal følge dekoderen/kortleseren og leveres tilbake ved flytting og/eller på annen forespørsel.

Abonnementspriser på kanaler/kanalpakker, programkort osv. følger av de(n) til enhver tid gyldige prisliste(r) og vedtekter. Priser kan endres med en måneds varsel. Varsel kan f eks gis elektronisk og/eller på leverandørens hjemmesider. Generell oppsigelsestid er tre måneder.

VEDTEKTER FOR SOON VISION SA

Vedtekter finner du her: vedtekter